jerraz21 jerraz21
285
BLOG

3xP czyli Pechowy Paradoks Probabilistyczny -Prawdopodobieństwo Doświadczalne

jerraz21 jerraz21 Nauka Obserwuj temat Obserwuj notkę 17

Poprzednia notka pt Wieża Prawdopodobieństwa czyli piatek 13-tego zaczęła się i zakończyła się losowym sukcesem.

Liczba 13 -główna bohaterka- w tajemniczy sposób przeniknęła osnowę notki.

Oto ukazała się o godz. 11.33 {1(13)3}  i zakończyła się 39 komentarzami=3x13.

W komentarzach wspomniałem o tym ,iż Jezus został ukrzyżowany 13-tego w piątek.

Judasz był 13 -tką w grupie 12 apostołów i Nauczyciela.

Musiał wykonać swa "brudną robotę"-bo taka jemu przypadła rola pechowa...

Prawdopodobieństwo "rozszyfrowania" Wieży P. mozna porównać do prawdopodobieństwa złowienia rybki ( na konkretne zamowienie)  z monetą w pyszczku -zgodnie z epizodem opisanym w Ewangelii Mateusza.

Dlatego też UNU był pierwszym Gościem-bo taki był zamysł i przynęta.. a głębszy zamysł zostanie ujawniony potem-jak zostało napisane w pprzedniej notce czyli tej o Wieży Prawdopodobieństwa.

W tej notce obecnej zamierzam opisać Pechowy Paradoks Probabilistyczny ,który nie daje mi spokoju... i liczę na pomoc wnikliwych czytelników.

Oto mamy poziom 10-ty Wieży Prawdopodobieństwa czyli:1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 posortowane losowo i zakryte.Wyobraźmy to sobie jako "chaotyczną" grupę 10 żetonów (jednakowych -nierozróznialnych) od góry-zaś od dołu ukrywja się cyfry i liczba 10.

Gram sam ze sobą w taka oto Grę Doświadczalna Probabilistyczną.

Intuicyjnie zgaduję co się ukrywa pod spodem żetonu,który intuicyjnie wybieram-czyli np.stwierdzam do siebie:ten żeton ukrywa cyfrę 3,podnoszę i sprawdzam.

Jeżeli odgadłem,to przystępuję do odgadnięcia kolejnego żetonu z 9 -ciu pozostałych.

I tak próbuję wiele razy do osiągnięcia jak najlepszego wyniku ,czyli odgadnięcia jak najdłuższej sekwencji ,bez popełnienia błędu.

Grając w ten sposób udało mi się dwa razy odgadnąć 6 kolejnych żetonów czyli cyfr (liczby) pod spodem.

Prawdopodobieństwo takiego sukcesu wynosi P610=1 do 10x9x8x7x6x5=1/151200

Teraz innym sposobem.

Wybieram intuicyjnie grupę 6 -ciu żetonów spośród 10-ciu i odgaduję jakie sa tam cyfry (liczba) w ten sposób ,że stwierdzam do siebie: "są tam: 3,7,5,9,1,6".

Nastepnie sprawdzam.

Prawdopodobieństwo sukcesu jest 1 do 210 czyli P=1/210- gdyż kombinacji 6 -cio elementowych ze zbioru 10 elementowego jest  K=10!/6!4!=210

Widać rażącą dysproporcję obu prawdobodobieństw

Dokładnie prawdopodobieństwo odgadnięcia 6-ciu cyfr(liczby) drugim sposobem jest 720 razy wieksze niż pierwszym!

Paradoksalnie jednak nigdy nie udało mi się odgadnąć 6 cyfr (liczby) drugim sposobem ,natomiast pierwszym sposobem udało mi sie dwa razy!!!

Co jest nie tak ze mną?

Dlaczego mam takiego pecha stosując drugi sposób?

 

 

jerraz21
O mnie jerraz21

Jestem tutaj-teraz

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie